0
09917316032

سلسله مقالات چیستی و ماهیت عشق- بهار سورانی -قسمت اول

بنام او که عشق را آفرید

عشق چیست

لبخند آغازی بر عشق است

مدت های طولانی مردم فکر می کردند که عشق صرفا چیزی ابتدایی ،اسرار آمیز و غیر قابل درک است .یکی از سوالات اساسی در ذهن بشر همیشه  این بوده است ،که بفهمد عشق چیست ؟ چرا مردم عاشق می شوند ؟چرا برخی از شکل های عشق چنان پایدارند و برخی دیگر زود گذرند ؟ و در پاسخ  درباره ی عشق به قدری مطلب گفته و نوشته شده و به چاپ رسیده است که تصور نمی شود کسی از تعداد آن ها آگاه باشد یا بتواند آنها را شماره کند .در واقع عشق برای همه ی نسل های گذشته مورد علاقه فیلسوفان ،شاعران ،نویسندگان ،روانشناسان و دانشمندان بوده است و افراد و گروه های مختلف غالبا در مورد تعریف آن جدال کرده اند آنچه مسلم به نظر می رسد این است که عشق هر چه هست امری است که همه کس و در هر سنی ودر همه جا به گفتن و شنیدن آن علاقه مند می باشند و هر کس در مورد آن بینش و نظری مخصوص به خود دارد .روانشناسان و پژوهشگران تا به حال چندین تئوری برای عشق مطرح کرده اند که توضیح می دهد چگونه عشق شکل می گیرد و دوام می یابد که می توان از مهمترین نظریه پردازان در این زمینه جان لی ،روبرت استنبرگ ،اریک فروم ،هاتفیلد ،آندریاس کاپل آنیوس،زیک روبین ،جانسون و موری ،هلن فیشر و جان گاتمن نام برد.

آنچه که من در این سری مقاله های مرتبط با عشق به نظر شما می رسانم آخرین و به روز ترین تئوری در مورد عشق و خلاصه چندین کتاب و مقاله به روز  از جناب جان گاتمن و خانم هلن فیشر می باشد .

بسیاری از افراد بر این باورند که عشق چیزی است که نباید در طول زمان تغییر پیدا کند .و این تصور اشتباه است.

سه مرحله طبیعی برای عشق وجود دارد :۱)مرحله اول عاشق شدن ،۲)ساختن اعتماد ۳)ساختن تعهد و وفاداری

مرحله اول عاشق شدن

اولین مرحله عشق شامل نشانه هایی بدنی است ،نظیر شرخ شدن صورت ،لرزیدن ،تپش قلب ،تجربه هیجان ،پیدایش افکار مزاحم و وسواسی ،نشخوار فکری ،خیال پردازی ،هیجان جنسی ،هوس ،امید و ترس از طرد شدن .پس در واقع مرحله اول به واسطه ترشح هورمون های عشق در ما شروع می شود . از مهمترین مواد شیمیایی  که در این مرحله ترشح می شوند و تاثیر بزرگی بر مرحله ی اول عشق دارند می توان از

۱)فنیل اتیل آمین [i]                    ۴)اکسی توسین [ii]       ۷)دوپامین[iii]           ۱۰)سروتونین[iv]

۲)فرومونز[v]                           ۵)  وازو پرسین [vi]              ۸)استروژن[vii]

۳)دی هیدرو اپی آندروسترون[viii]    ۶)تستسترون (۹                  لو تینیزینگ[ix]

نام برد .(در مقاله بعدی در مورد تاثیر ترشح این مواد شمیایی و نحوه ی عملکرد جادویی آنها در درون بدن خواهم نوشت ).

سوالی که مطرح هست  شاید این  باشد که چرا هر کسی نمی تواند موجب فوران و ریزش هورمون های عشق در ما شود .پاسخ به این سوال را می توان با خیلی از رویکردهای روانشناسی بررسی کرد ولی در مقاله بعدی سعی می کنم با سه یا چهار رویکرد به صورت مختصر و ساده و قابل فهم برای شما بیان کنم که چرا ما عاشق فردی خاص با یکسری از ویژگی های منحصر به فرد می شویم.

[i] phenylethylamine

[ii] OXYTOCIN

[iii] Dopamine

[iv] Serotonin

[v] pheromones

[vi] Vasopressin

[vii] Estrogen

[viii] Dehydroepiandrosterone(DHEA)

[ix] LHRH

ارسال دیدگاه